Przy obecnym tempie rozwoju gospodarki, liczba konkurencji przy wchodzeniu na rynek może być przytłaczająca. Rozwój technologii umożliwia jednak wiele form promocji, które są dostępne nawet dla mniejszych, lokalnych firm. Jeżeli chcesz skutecznie wykorzystać SEO dla swojego biznesu, koniecznie zajrzyj do tego artykułu! Dowiesz się, jak tworzyć wartościowe treści i jak poprawić widoczność Twojego biznesu w Internecie.

Wiedza ekspercka – dziel się wiedzą

Małe i średnie przedsiębiorstwa, które dopiero wchodzą na rynek, muszą wypracować rozpoznawalność swojej marki. Pozycjonowanie wymaga wówczas przeznaczenia dużej ilości czasu, aby zdobycie pozycji na frazach z dużą liczbą wyszukiwań było możliwe. Swoją autentyczność i bliskość z odbiorcą mogą wykorzystać do budowania określonego wizerunku, który pozostanie z nimi na lata. Sposobem na jego budowę w tym przypadku jest dostarczanie użytkownikowi wiedzy i pokazywanie siebie.

Odpowiednią ścieżką do wykreowania wizerunku szczerego, otwartego eksperta chętnie dzielącego się wiedzą może być prowadzenie bloga firmowego z artykułami eksperckimi. Tworzenie treści o wysokiej jakości, podanych w przystępny sposób buduje zaufanie i daje wartość, która pokazuje użytkownikowi pozycję firmy jako specjalisty w danej branży i daje powód do skorzystania z jej usług. Ważna więc będzie także systematyczność w publikowaniu treści, co stworzy pewnego rodzaju rytuał powracania u najczęstszych czytelników.

Tworzenie artykułów eksperckich powinno opierać się przede wszystkim na dobrej jakości, nie tylko ilości. Ciężko jest jednak być specjalistą we wszystkim – dlatego przy tworzeniu treści warto zasięgnąć pomocy innych ekspertów. Może któryś z Twoich pracowników chętnie podzieli się swoim doświadczeniem i w ramach pracy napisze ciekawy artykuł? A może uda Ci się nawiązać współpracę z kimś, dla kogo artykuł na Twojej stronie będzie cenną cegiełką w budowaniu marki osobistej?

Warto także zaufać podwykonawcom i zlecić im tworzenie treści, aby zoptymalizować czas przeznaczony na realizację projektu. Nie oznacza to oczywiście, że należy oddać im całą władzę nad budowaniem wizerunku marki jako lokalnego lidera o wiedzy eksperckiej. Akceptuj tytuły i tematykę, weryfikuj źródła i treści oraz dbaj o spójność tematyki z celami, które chcesz osiągnąć.

Podstawowe elementy

Początkujące firmy często zmagają się z brakami w budżecie czy w czasie, który mogą przeznaczyć na działania SEO. Pracując nad pozycjonowaniem lokalnym, nie można jednak zapomnieć o podstawowych elementach SEO. To, który z nich będzie dla Ciebie ważniejszy, różnić się będzie w zależności od wyznaczonych celów i możliwości.

Frazy kluczowe

Frazy kluczowe są priorytetowym aspektem SEO nie tylko w pozycjonowaniu lokalnym. Wybór odpowiednich fraz kluczowych w wypadku pozycjonowania jest jednak dość prosty i często opiera się na powtarzalnych schematach. Najpopularniejszym z nich jest oczywiście “Usługa/Produkt + Lokalizacja”, na przykład “agencja marketingowa Katowice”. Często do tych fraz dodawana jest część odnosząca się do godzin i dni otwarcia lub precyzyjnej lokalizacji, na przykład “szewc Warszawa Bielany czynny w soboty”. Przy analizowaniu fraz kluczowych warto także sprawdzić liczbę wyszukiwań i ich konkurencyjność.

Optymalizacja strony internetowej

Ważnym elementem jest także zadbanie o odpowiednio stworzoną, przyjazną dla użytkownika stronę internetową. Poprawi to także pozycję witryny w wyszukiwaniu Google. Działania, o których nie wolno zapomnieć, to m.in.:

  • Stwórz stronę główną, podstronę “O mnie/O nas” oraz “Kontakt”
  • Sprawdź, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych
  • Jeżeli biznes ma nie więcej niż 10 lokalizacji, w stopce strony zamieść wszystkie adresy
  • Umieść wszystkie firmowe numery telefonu, których klienci mogą używać do kontaktu
  • Sprawdź, czy numery telefonu są klikalne na przeglądarce mobilnej
  • Dodaj odnośnik do Mapy Google na podstronie z danymi kontaktowymi
  • Co jakiś czas przeprowadź audyty strony, aby na bieżąco usuwać błędy
  • Korzystaj z narzędzi służących do analityki i wyciągaj wnioski z danych

Podczas optymalizacji strony internetowej warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które umożliwią nam poprawę widoczności:

  • U mieszczenie fraz kluczowych w znaczniku title, czyli tytule strony. Treść jaka zostanie umieszczona w tytule strony zostaje wyświetlona w wynikach wyszukiwania. To właśnie na jego podstawie tak użytkownicy, jak i wyszukiwarka dowiadują się czego dotyczy nasza witryna
  • Odpowiednia treść meta tagu description. Jest to opis strony, który również jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania i daje możliwość opisania naszych usług, czy działalności.
  • Odpowiednie linkowanie wewnętrzne odgrywa bardzo ważną role względem użytkowników oraz wyszukiwarki. Jeśli w zasobach naszej witryny zostaną stworzone podstrony, należy umieścić do nich linki. W innym przypadku użytkownik nie będzie miał możliwości ich odwiedzenia. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie linkowania wewnętrznego, które umożliwia przejście z każdej podstrony do pozostałych zasobów witryny.
  • Prędkość ładowania strony odgrywa bardzo ważną rolę, jak nasza strona zostanie odebrana przez użytkowników. Długo ładująca witryna zniechęci użytkownika do przeglądania naszej strony.
  • Ma to negatywny wpływ również na pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto wykonać odpowiednią analizę, która wskaże elementy pozwalające na szybsze ładowanie strony.
  • Kompresja grafik i obrazów pozwala na ograniczenie ilości danych jaka zostaje przesłana podczas przeglądania witryny.
  • Odpowiednio rozbudowany i wartościowy content, który będzie dostarczał wartościowej wiedzy i informacji o produkcie, czy usłudze
  • Optymalizacja struktury nagłówków oraz umieszczenie w nagłówkach fraz kluczowych.

Działania offsite

Budując pozycję lokalnego lidera dzięki działaniom SEO należy skupić się także na działaniach off-site, które mogą znacząco zwiększyć widoczność serwisu.

  • Wizytówka Google My Business 

Założenie wizytówki Google Moja Firma i odpowiednie jej pozycjonowanie to jedno z pierwszych działań, jakie powinno się wykonać. Stworzenie wizytówki jest bezpłatne, a pozwala na dostarczenie odbiorcom wszystkich niezbędnych informacji na temat firmy. Dodatkowo umożliwia pisanie własnych opinii i ocenę, co pomoże dokonać właściwego wyboru innym użytkownikom.

  • Link building

Pozyskiwanie linków pomoże nie tylko w budowaniu pozycji domeny, ale także umożliwi dotarcie do szerszego grona użytkowników. Warto pamiętać o uprzednim sprawdzeniu autorytetu i wiarygodności domeny. Aby zbadać te wartości, sprawdź zewnętrzne wskaźniki wyrażające moc domen: DA (Domain Authority), DR (Domain Rating) oraz TF (Trust Flow). Pamiętaj, że wartościowe są tylko linki z bezpiecznych stron. Z tego względu wybieraj witryny, na których wdrożony jest certyfikat SSL – protokół sieciowy zapewniający poufność transmisji danych. Najłatwiej rozpoznasz jego obecność po obecności przedrostka https:// i symbolu kłódki w pasku adresu przeglądarki.

Jakie strony warto brać pod uwagę?

  • Strony lokalnych urzędów, miasta, gminy, województwa
  • Witryny z regionalnymi wiadomościami
  • Lokalne fora branżowe
  • Strony wydarzeń lokalnych, takich jak dni miasta, konferencje, targi
  • Strony szkół i uczelni wyższych
  • Blogi lokalnych autorów
  • Witryny branżowe

W zależności od specyfiki swojej firmy, możesz wykorzystać inne strony krajowe, a nawet międzynarodowe.

Pozyskując linki do strony, warto dbać o ich zróżnicowanie, zarówno pod względem źródła (katalogi, fora, publikacje, obrazki z tekstu), jak i pod względem atrybutów – dofollow (linki nakazujące robotom wyszukiwarki odwiedzenie stron) i nofollow (linki do stron, których nie muszą odwiedzać roboty wyszukiwarki).

  • Reklamy płatne

Oprócz wyników organicznych, warto pochylić się nad możliwościami, jakie dają reklamy płatne. Ze względu na to, że w wynikach wyszukiwania wyświetlają się one nad organicznymi wynikami, istnieje duża możliwość, że bardziej zwrócą uwagę użytkownika i zostaną kliknięte jako pierwsze. Ruch generowany w ten sposób oznacza poniesienie opłat w momencie, gdy użytkownicy zaczynają odwiedzać daną stronę. Wiąże się on jednak nierzadko z uzyskaniem efektów w krótszym czasie niż ruch organiczny, przez co jest polecany właśnie dla nowych oraz mniejszych firm. Dzieje się tak w dużym stopniu również dlatego, że reklamy płatne dają możliwość kierowania komunikatu do konkretnej grupy docelowej zarówno pod względem danych demograficznych, jak i tych najważniejszych w pozycjonowaniu lokalnym – geograficznych.

Tworzenie wiarygodnych treści

Lokalny lider branżowy może wciąż pozostać autentyczny dzięki tworzeniu wiarygodnych treści. Wykorzystaj to, jak blisko jesteś swoich odbiorców. Świetnym wykorzystaniem content marketingu na stronie może być przedstawienie lokalnych case studies. Opowiedz, jak udało Ci się rozwiązać problem miejscowych klientów. Pokaż, że naprawdę rozumiesz czego od Ciebie oczekują i wiesz, jak im pomóc. Jeśli przedstawisz historie prostym, zrozumiałym dla każdego językiem i poprzesz je danymi i wnioskami zachowasz autentyczność i bliskość, a przy tym zbudujesz pozycję lokalnego lidera. Wytłumacz specjalistyczne pojęcia tak, aby zrozumiał je każdy, nawet osoba pierwszy raz mająca styczność z daną tematyką.

Optymalizacja pod względem lokalnym

Optymalizowanie pod względem lokalnym najczęściej skupia się na dodaniu w treści fraz, które mają odniesienia do lokalnych nazw czy lokalizacji. Są one łatwe w określeniu, gdyż wynikają wprost z obszaru działalności firmy. Mogą być to na przykład nazwy miast (“remonty Kraków”) czy nazwy konkretnych osiedli (“remonty Krowodrza”). W zależności od specyfiki branży sprawdzą się także nazwy ulic, na przykład “sklep spożywczy ul. Lwowska” czy “apteka ulica Marszałkowska”. Obecnie algorytmy wyszukiwarki dość dobrze radzą sobie z odmianą słów kluczowych, co ułatwia dobranie odpowiedniej frazy.

Rozwiązuj problemy i odpowiadaj na pytania

Powszechny dostęp do technologii spowodował, że pierwszym krokiem po napotkaniu problemu, jest zasięgnięcie informacji z wyszukiwarki. To właśnie tutaj ludzie szukają pomocy i rozwiązań problemów. “Jak samemu przyszyć guzik?”, “Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?” czy “W jaki sposób wymienić panel podłogowy?” to frazy, które możesz wykorzystać w pozycjonowaniu swojej strony. Będą one bazą do stworzenia serii artykułów poradnikowych rozwiązujących codzienne problemy potencjalnego konsumenta. Możesz stworzyć także osobną podstronę FAQ (Frequently Asked Questions), która będzie zbiorem odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące oferowanego produktu, usługi i sposobów ich wykonania. Przydatną witryną przy gromadzeniu pomysłów na tematy wpisów jest answerthepublic.com. Darmowa strona zbiera dane z wyszukiwarek takich jak Google, a po wpisaniu słowa kluczowego szybko podaje dziesiątki pytań, jakie użytkownicy zadawali na ich temat w trakcie wyszukiwania.

Podsumowanie

Pozycjonowanie lokalne to strategia skutecznie wpływająca na rozwój biznesu i pozyskiwanie nowych klientów. Konsekwentnie i systematycznie przeprowadzane działania SEO mogą być świetnym fundamentem do dalszego rozwoju firmy, nawet na szczeblu krajowym czy międzynarodowym. Pamiętaj o tym, że nowe technologie stale się rozwijają, a wraz z nimi sposoby na promocję swojego biznesu online. Bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmu Google i trendami branżowymi oraz technologicznymi, aby stale poprawiać swoją pozycję. Dużo wartościowej wiedzy można znaleźć na www.ideoforce.pl/akademia, warto z wiedzą jaką dzielą się eksperci branży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj