Dynamika rozwoju e-commerce w Polsce – według firmy badawczej PwC w 2020 skoczyła o 31 proc. względem 2019 – to ogromna szansa dla polskich firm, by wyjść poza często wąski krąg klientów.

Możliwość sprzedaży towarów i usług przez internet otwiera nowe możliwości przychodów. Trzeba mieć jednak świadomość, iż e-handel się nieustannie zmienia, a dystrybucji w nowych realiach nie można ująć prostym schematem. Z pewnością nie jest to już układ, w którym wystarcza wystawić produkt, dokonać sprzedaży i wysłać przesyłki kurierskie do poszczególnych odbiorców. Na jakie wyzwania powinni obecnie zwrócić uwagę menedżerowie sprzedaży internetowej?

Potrzeba funkcjonowania wielokanałowego

Internetem nie można się zachłysnąć; jest ważny, ale nie może oznaczać aktywności poza sieciowej. Ważny jest omnichannel – zapewnienie możliwości płynnego dokonania zakupów wielokanałowo. Będzie to więc sytuacja, w której klient może np. złożyć zamówienie online, ale nie czekać na kuriera, a np. odebrać towar w sklepie. Co ciekawe, wspomniany omnichannel to również zmiana spojrzenia na sam internet. Nie chodzi bowiem o sprzedaż wyłącznie poprzez sklep internetowy. Wielokanałowość zakłada również dystrybucję dobra lub usługi poprzez platformy handlowe, marketplace’y, media społecznościowe, aplikacje. Sposobów dotarcia do odbiorcy jest więc więcej niż dotychczas.

Personalizowanie ofert handlowych

E-marketing zapewnia coraz bardziej zaawansowane możliwości w zakresie szeregowania odbiorców, wprowadzania nowych możliwości sugestywnej reklamy czy przewidywania ich zapotrzebowania. Wzrośnie np. znaczenie machine learning – automatycznego wyciągania wniosków na podstawie określonych zachowań kupujących. Można spodziewać się także, że firmy handlowe będą kładły bardzo duży nacisk na UX – doświadczenia użytkowników pozwalające lepiej dostosować mapy serwisów np. do ich podświadomych preferencji. Można przyjąć, że dla utrzymania klientów nadzwyczaj ważne stanie się ciągłe i regularne badanie ścieżki zakupowej.

Wirtualizacja rzeczywistości

Będą również branże, w których – jak w żadnych innych – wzrośnie znaczenie rozszerzonej rzeczywistości czy zastosowania nowoczesnych technologii wizualizujących. Producenci mebli czy materiałów wyposażenia wnętrz sięgną po aplikacje umożliwiające testowanie, jak określona podłoga czy kanapa wyglądać będzie w danym pomieszczeniu przedstawionym na fotografii. Nic nie stanie też na przeszkodzie, by w ten sposób wirtualnie odziać samego siebie w nowe spodnie czy koszulkę kupowaną online.

Ułatwiony łańcuch dostaw

Duże znaczenie dla klientów sektora e-commerce stanowić będzie szybkość dostawy zakupionych towarów. Jak pokazują analizy platformy do zamówień kurierskich online KurJerzy.pl, możliwości logistyczne firm znacząco się zmieniły – w niektórych lokalizacjach możliwe jest zamówienie usługi z dostawą następnego dnia do określonej godziny. Wygodny i szybki łańcuch dostaw niewątpliwie stanowić będzie ważną przewagę konkurencyjną. Klienci wybiorą te marki, w przypadku których towar dostaną szybciej niż w przypadku pozostałych. Sam proces zakupowy oraz składania zlecenia dla kuriera powinien być zminimalizowany – ograniczony do symbolicznych kilku kliknięć tak, by nie kojarzył się jako proces długi, utrudniony, wymagający uwagi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj