Domena nie kosztuje wiele, co wcale nie znaczy, że można machnąć ręką i zapłacić bez żadnej refleksji – skoro są dostępne darmowe domeny, to może warto z nich skorzystać? Ale przede wszystkim – gdzie w ogóle szukać domen za darmo?

Dlaczego w ogóle szukać darmowych domen?

Tu sprawa jest oczywista: niby wydatek rzędu 100 złotych (może nieco powyżej) w skali roku to nie jest kwota, która zaważyłaby na rentowności firmy, a nawet z domowego budżetu ubytek takiej kwoty nie będzie za bardzo zauważalny, ale po co płacić, skoro można mieć coś za darmo, prawda?

Domena za darmo dla wielu osób jest szansą na to, żeby jeszcze bardziej obniżyć próg wejścia w biznes. To istotne, ponieważ na początku działalności i tak trzeba ponieść sporo wydatków i choć większość z nich samodzielnie nie stanowi większego obciążenia, to jednak łącznie dają całkiem pokaźną sumę. Zdjęcie z siebie choćby i 100 złotych ciężaru to zawsze przyjemne ułatwienie.

Jeśli okaże się, że pomysł na biznes był nietrafiony, to straty będą mniejsze, choć to akurat może wyglądać różnie, o czym więcej w dalszej części artykułu. Poza tym, wybierając darmowe domeny, można jednocześnie wypróbować na przykład kilka strategii promocyjnych lub inaczej zorganizować zasoby firmy w sieci.

Skąd wziąć darmową domenę?

Jeśli chodzi o miejsca, w których można zdobyć darmowe domeny dla swojej strony internetowej, możliwości są generalnie dwie:

  • albo u operatora, który jest też często hostingodawcą,
  • albo na przykład na platformie sklepowej lub u dystrybutora CMS,
  • albo w pakiecie z darmowym hostingiem.

Pierwsze rozwiązanie to sama domena – trzeba jeszcze mieć pozostałe usługi, w tym przede wszystkim hosting, żeby można ją było w jakikolwiek sposób wykorzystać, więc obniżenie ceny za domenę do zera nie oznacza, że można zupełnie za darmo uruchomić stronę internetową.

Nie będzie ona darmowa także w drugim przypadku, bo jeśli darmowa domena jest dodatkiem do subskrypcji na CMS lub platformę sklepową, to w istocie jej cena jest już wliczona w abonamencie. Plusem tej sytuacji jest fakt, że w takim pakiecie znajdują się już wszystkie usługi komplementarne, domena jest właściwie zaparkowana i skierowana na odpowiednie serwery nazw, więc będzie to zestaw pozwalający praktycznie od ręki zacząć działania w internecie.

Darmowe domeny są dostępne w promocji, co oznacza, że ich skorzystanie może nakładać na użytkownika pewne dodatkowe obowiązki.

Ograniczenia w stosowaniu darmowych domen

Domena za 0 złotych to promocja, z której mogą skorzystać wszyscy lub tylko wybrani klienci danej firmy – czasem regulamin skonstruowany jest tak, żeby użytkownicy mogli wybrać tylko jedną domenę (albo na przykład jedną domenę w pakiecie z jednym abonamentem na sklep), a czasem można zamówić dowolną ilość domen w promocyjnej cenie lub za darmo.

Choć darmowa domena to bez wątpienia niezły chwyt marketingowy, to nie każdy będzie zainteresowany taką ofertą. Wszystko zależy od nałożonych ograniczeń, więc wspomnimy o tych najczęstszych.

  • Konieczność przynajmniej jednokrotnego przedłużenia domeny przed uzyskaniem kodu authinfo, który umożliwia wytransferowanie domeny (alternatywnie trzeba po prostu zapłacić taką samą kwotę za jego wydanie).
  • Ograniczenia dotyczące zaparkowania domeny na serwerach jednego dostawcy.
  • Jeśli darmowa domena dodawana jest do darmowych usług hostingowych, to trzeba liczyć się z tym, że na umieszczonej tam stronie internetowej wyświetlane będą reklamy. Zwykle też limit transferu będzie żenująco niski.
  • Niekiedy użytkownik nie uzyska dostępu do wszystkich rekordów domeny, co mogłoby utrudnić niestandardową konfigurację przekierowań albo nawet adresów poczty e-mail.

Powyższe ograniczenia dotyczą w większości domen za darmo wydawanych przez firmy hostingowe. Trochę inaczej wygląda to, jeśli darmowa domena jest elementem pakietu platformy sklepowej. Owszem, nie płaci się wtedy za nią, ale płaci się za abonament, więc tak naprawdę w skali roku usługodawca nie ponosi praktycznie żadnego ryzyka (szczególnie jeśli opłata będzie pobrana z góry za cały okres). Po drugie, w takim przypadku dochodzi atut wygody oraz fakt, że tak naprawdę płaci się przy okazji za potrzebną usługę i wszystko to razem po prostu działa.

Owszem, można powiedzieć, że w istocie domena nie jest wtedy darmowa, tylko po prostu odpowiednio zmienia się cena podstawowego pakietu, a hasło „domena za darmo” pozostaje jedynie chwytem marketingowym, ale z praktycznego punktu widzenia nie ma to większego znaczenia – wystarczy tylko pamiętać, że w kolejnym roku cena usługi wzrośnie o koszt przedłużenia domeny.

Za darmo czy tanio, co się bardziej opłaca?

 

Kwestia cen przy wyborze domeny zwykle nie jest akcentowana, a szkoda, bo choć tu różnice i tak będą niewielkie, to jednak ich świadomość mogłaby wpłynąć na decyzje podejmowane przez niektórych klientów. Oto więc kilka punktów, o których warto pamiętać:

  • domeny różnią się między sobą nie tylko ceną zakupu, ale także kosztem przedłużenia, przy czym zarówno jedna, jak i druga cena może być inna u poszczególnych dostawców. Przedłużenie może kosztować więcej niż sam zakup, co jest szczególnie kłopotliwe w przypadku domeny w standardowej cenie kilku złotych;
  • niektóre domeny można przedłużyć wyłącznie na rok, inne na dwa lub trzy lata – wprawdzie jednorazowy wydatek będzie wtedy wyższy, ale kwota po przeliczeniu na rok bardziej atrakcyjna, a i ryzyko, że się zapomni o przedłużeniu mniejsze;
  • w promocji za darmo dostępne są domeny ze środkowej półki cenowej – w standardowym cenniku można zwykle znaleźć i propozycje tańsze (choć ich wybór może być kiepski z punktu widzenia strategii marketingowej), jak i droższe (które jednak mogą być bardziej prestiżowe);
  • koszt utrzymania domeny zawsze należy liczyć w perspektywie co najmniej kilku lat, co oznacza, że z budżetowego punktu widzenia zdecydowanie bardziej istotny jest koszt jej odnowienia, a nie pierwszego nabycia.

Warto jeszcze dodać o możliwości zakupu domeny w drodze cesji – dotyczy to już konkretnych nazw domenowych, które zostały przez kogoś zakupione z myślą o dalszej odsprzedaży. Mogą one kosztować naprawdę bardzo dużo, ale zwykle są cenne ze względu albo na krótki adres, albo po prostu bardzo atrakcyjną nazwę.

Jaką darmową domenę wybrać: opinia

To zrozumiałe, że darmowa domena będzie miała swoją moc przyciągania. Dobrze wybrana nie będzie też później niosła ze sobą żadnych obciążeń, natomiast akcent tu należy położyć na zwrot „dobrze wybrana”, stąd właśnie krótki poniższy ranking.

  • Zdecydowanie nie warto wybierać pakietu darmowa domena z darmowym hostingiem. W tym przypadku ograniczenia nałożone na samo operowanie na domenie nie są nawet tak istotne, jak ograniczenia związane z hostingiem. Jest to opcja, która daje tylko niewielkie korzyści finansowe, ale nie umożliwia prowadzenia działalności i nie sprawdzi się nawet przy witrynach hobbystycznych.
  • Samodzielna darmowa domena to wariant, który można rozważyć po lekturze regulaminu. Czasem się okazuje, że obowiązkowe przedłużenie kosztuje więcej, niż zakup i przedłużenie w cenach podstawowych, ale generalnie nie jest to zły układ. Trzeba tylko wziąć pod uwagę, że w tym przypadku trzeba jeszcze przeprowadzić poprawną konfigurację domeny, żeby pod konkretnym adresem faktycznie istniała jakakolwiek strona.
  • Darmowa domena jako dodatek do pakietu na platformie sklepowej lub CMS. Choć oczywiście płaci się tu za usługę podstawową, to domena za darmo jest miłym gestem (zresztą w kategorii budżetowej darmowa domena i tak nie jest niczym więcej, niż właśnie gestem w każdym przypadku), ale przede wszystkim jest to już kompletna usługa, która działa tak, jak powinna i zapewnia maksimum użyteczności przy minimum wysiłku. Oczywiście jednak również w tym przypadku warto zapoznać się z regulaminem podstawowym usługi oraz konkretnym regulaminem promocji.

Podsumowanie

Darmowa domena nie będzie wielką ulgą finansową dla nowej firmy, ale i tak warto przyjrzeć się ofertom promocyjnym, bo jeśli są odpowiednio skonstruowane, to można choć trochę obniżyć próg wejścia, nie tracąc przy tym możliwości promocji w internecie. Trzeba tylko pamiętać, że promocje organizowane przez poszczególnych dostawców mocno różnią się warunkami i nie zawsze zysk budżetowy będzie wart dodatkowej pracy, jaką trzeba włożyć w to, żeby domena faktycznie stała się miejscem firmy w internecie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj