Druk wielkoformatowy swoją obecność na rynku i systematyczny rozwój zawdzięcza reklamie outdoorowej, której skuteczność jest niezachwiana od długiego czasu. Bilbordy, które widzimy w centrach miast i przy największych krajowych arteriach, plakaty XXL, folie samoprzylepne w witrynach sklepowych to tylko nieliczne przykłady druku wielkoformatowego, bez którego współczesna reklama nie byłaby tak efektywna.

Specyfika druku wielkoformatowego

Druk wielkoformatowy – jak sama nazwa wskazuje – wyróżnia się dużym formatem, co wymaga zastosowania specjalistycznego parku maszynowego. To nowoczesna forma poligrafii, dzięki której możliwe jest przeniesienie obrazu cyfrowego na niestandardowych rozmiarów powierzchnie. Nie bez przyczyny więc druk wielkoformatowy nazywany jest drukiem specjalistycznym i możliwy jest do wykonania tylko przez profesjonalną drukarnię.

W wielkim formacie najczęściej drukowane są fototapety, tablice reklamowe, billboardy, banery, siatki typu mesh, naklejki czy roll’upy. Nowością są nadruki na płótnie najczęściej spotykane w aranżacji wnętrz. Każda z tych form reklamy ma swoje cechy szczególne, określone zastosowanie i zalety.

Druk wielkoformatowy możemy podzielić na trzy grupy, w zależności od zastosowanej technologii. Najpopularniejszy jest druk solwentowy, który wymaga zastosowania atramentów na bazie rozpuszczalnikowej. Nie wymaga on laminowania i charakteryzuje się dużą odpornością na szkodliwe promieniowanie UV.

Kolejnym rodzajem druku wielkoformatowego jest druk UV, który świetnie odwzorowuje kolory i obrazy. Najczęściej stosowany jest na takich podłożach jak płyty PCV, MDF czy HDF. Możemy również wyróżnić druk lateksowy, który w swej technologii wykorzystanie specyficzną mieszankę pigmentu, wody oraz żywicy. Wykazuje on dużą odporność na UV i inne, szkodliwe czynniki środowiskowe, takie jak deszcz, śnieg czy mróz.

Więcej informacji na temat druku wielkoformatowego można znaleźć na stronie https://vprint.pl/

Jak przygotować pliki do wydruku?

Przygotowanie plików do wydruku wielkoformatowego wymaga wcześniejszego ich przygotowania. I choć zaleceń w tym obszarze jest wiele, poniżej najważniejsze wytyczne dla zleceniodawców, które gwarantują nienaganną jakość druku w wielkim formacie niezależnie od zastosowanego podłoża.

Najważniejszą zasadą jest przestrzeganie rozdzielczości plików produkcyjnych. Dostarczenie do drukarni projektów o zbyt dużej rozdzielczości generuje konieczność poprawek, co wpływa na termin realizacji, koszt reklamy i poziom satysfakcji zleceniodawcy. Dla ułatwienia wiele drukarni podaje swoim klientom tabelę rozdzielczości grafiki dla wydruków wielkoformatowych, która eliminuje ryzyko zastosowania nieprawidłowej.

Kolejną ważną kwestią przy wydruku wielkoformatowym jest stosowanie tzw. obrazów wektorowych. Wektory tym wyróżniają się od bitmapy, że nie są złożone z pojedynczych pikseli przypisanych do określonej lokalizacji i wartości kolorów. Oznacza to, że ich kolory i kształty są definiowane za pomocą równań matematycznych, co w sposób bezpośredni wpływa na wyostrzenie obrazu i gwarantuje jakość i trwałość gotowej reklamy.

Niezmiernie istotny jest również prawidłowy wybór kolorów na etapie projektowania reklamy. Chodzi tutaj głównie o zachowanie kontrastu pomiędzy tłem a tekstem oraz właściwy dobór palety kolorów (rekomendowany model to tryb CMYK).

W przypadku zleceń o trudnych kolorach lub specyficznych wymaganiach dotyczących ich odwzorowania na folii, papierze czy płycie MDF zaleca się dostarczenie tzw. wydruku kalibracyjnego, który jest wydrukiem próbnym zaakceptowanym przez zleceniodawcę).

Jest również szereg innych wytycznych dotyczących przygotowywania plików produkcyjnych do wydruku wielkoformatowego, które drukarnia Kraków udostępnia swoim klientom:

  • zamiana czcionek na krzywe, usunięcie wszystkich cieni, wypełnień czy przezroczystości,
  • uwzględnienie spadów, czyli około 3mm zapasów przekraczających linię cięcia projektu,
  • dostarczenie plików w wymaganym formacie oraz skali (np. pdf, jpg, tif w skali 1:1 lub 1:10).

Wydruki wielkoformatowe pomimo specyficznych i dość rygorystycznych wymagań drukarskich są popularną i często wykorzystywaną formą reklamy, która niezmiennie od lat ma niezwykłą siłę oddziaływania na konsumentów. Dynamiczny rozwój technik poligraficznych sprawia, że druk w wielkim formacie doskonale odwzorowuje kształty, kolory i obrazy, co znacząco wpływa na percepcję, a w konsekwencji przekłada się na sprzedaż. Wydruki tego typu warto zlecać w doświadczonej drukarni, która dysponuje nie tylko stosownym parkiem maszynowym, ale też bogatym portfolio produktów tego rodzaju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj